KITA 4/2025 | Page 49

HUONEISTOTIETOJÄRJESTELMÄÄN UUSI VERKKOPALVELU

HUONEISTOTIETOJÄRJESTELMÄÄN UUSI VERKKOPALVELU

TEKSTI: MERI BÖHM
Taloyhtiöiden hallinnolliset tiedot on ilmoitettava huoneistotietojärjestelmään kesäkuun 2026 loppuun mennessä. Huoneistotietojärjestelmän verkkopalvelun kautta ilmoittaminen onnistuu helposti ja maksutta.
MAANMITTAUSLAITOKSEN HUONEISTOTIETOJÄR-
JESTELMÄ on parhaillaan laajenemassa ja uudistumassa siten, että kesäkuun 2026 loppuun mennessä järjestelmään on ilmoitettava taloyhtiön ja huoneistojen perustietojen lisäksi talo yhtiön hallinnolliset tiedot.
” Lakisääteiset määräajat lähestyvät, joten nyt on hyvä hetki varmistaa, miten ilmoitusvelvollisuudet hoidetaan omassa taloyhtiössä ja mikä tapa sopii parhaiten”, sanoo huoneistoasioista vastaava johtaja Janne Murtoniemi Maanmittauslaitokselta.
Ilmoitusvelvollisuus koskee kaikkia taloyhtiöitä, joissa on yli viisi huoneistoa. Tätä pienempien taloyhtiöiden on ilmoitettava hallinnolliset tiedot, jos taloyhtiöllä on yhtiölainaa tai jos osakas, luotonantaja tai kiinteistövälittäjä pyytää ilmoittamista.
Näin ilmoittaminen onnistuu Tietojen ilmoittamiseen on kaksi helppoa tapaa. Tiedot voi ilmoittaa Maanmittauslaitoksen maksuttomassa verkkopalvelussa tai isännöintijärjestelmän kautta. Joulukuussa 2025 avautuneen huoneistotietojärjestelmän verkkopalvelun kautta tietojen ilmoittaminen onnistuu kätevästi.
Helppokäyttöinen verkkopalvelu on suunnattu etenkin niille taloyhtiöille ja isännöitsijöille, joilla ei ole käytössään isännöintijärjestelmää. Verkkopalveluun voivat kirjautua huoneistotietojärjestelmässä isännöitsijäksi tai hallituksen puheenjohtajaksi määritellyt henkilöt.
” Kirjautumisen jälkeen isännöitsijä tai puheenjohtaja hoitavat hallinnollisten tietojen ilmoittamisen. Osakkaat puolestaan ilmoittavat muutostöistä isännöitsijälle tai taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalle kuten tähänkin saakka”, Murtoniemi sanoo.
Mitä tietoja ilmoitetaan? Hallinnollisiin tietoihin sisältyvät taloyhtiön ja huoneistojen kunnossapito- ja muutostyöt ja remontit, kunnossapitotarveselvitys, taloyhtiön lainat ja huoneistokohtaiset lainaosuudet sekä hoito-, tontti-, kunnossapito- ja pääomavastikkeet.
Kun osakas tekee remontin, joka koskee taloyhtiön rakenteita, tieto kuuluu huoneistotietojärjestelmään. Näitä ovat esimerkiksi keittiön tai kylpyhuoneen uudistukset. Sen sijaan pintaremontit, kuten maalaus tai tapetointi, eivät vaadi ilmoitusta. Remontti ilmoitetaan, kun se on valmis tai taloyhtiö on hyväksynyt sen.
Huoneistotietojärjestelmään ilmoitettuja tietoja on pidettävä ajan tasalla. Päivitys tehdään yhtiökokouksen jälkeen tai vähintään kerran vuodessa, ja tietojen ajantasaisuus tarkistetaan aina isännöitsijäntodistusta annettaessa.
Hyödyt taloyhtiölle ja osakkaille Huoneistotietojärjestelmä tekee asuntokaupasta ja luotonannosta sujuvampaa. Pankit ja kiinteistönvälittäjät saavat ajantasaiset tiedot nopeasti käyttöönsä silloin, kun niitä tarvitaan esimerkiksi osakkeiden vaihdannassa tai vakuuksien hallinnassa.
” Huoneistotietojärjestelmä kokoaa vertailukelpoista tietoa taloyhtiöistä. Näitä tietoja voidaan hyödyntää esimerkiksi positiivisessa luottorekisterissä, mikä tukee luotettavaa päätöksentekoa ja palvelee koko yhteiskunnan tiedontarpeita”, lisää Murtoniemi.
Kun prosessi on selkeä ja tiedot ajan tasalla, taloyhtiön hallinto helpottuu ja osakkaiden tiedonsaanti paranee. Huolellinen valmistautuminen tekee ilmoittamisesta helppoa ja varmistaa, että taloyhtiö täyttää velvoitteet vaivattomasti. n
Lue lisää: maanmittauslaitos. fi / huoneistot
4 / 2025 kita 49