”Iäkkäämmissä taloyhtiöissä tontit ovat yleensä suurempia
ja väljemmin rakennettuja kuin nykyisin. Piha-alueen uudistusta
suunnitellessa riittävä väljyys on tärkeää, jotta talvisin jää riit-
tävästi tilaa muun muassa lumen läjittämiselle”, sanoo hallinto-
johtaja Jonna Räsänen Kiinteistöpalvelu Räsänen Oy:stä.
Kulkuväyliä uusittaessa on hyvä huomioida paitsi riittävä
leveys aurauskalustoa ajatellen, myös pelastusteiden pitämi-
nen avoimina. Pihalle olisi hyvä varata tilaa autojen lyhytai-
kaista pysäköintiä varten.
”Asukkailla ja muilla pihassa liikkujilla saattaa olla
raskaita kantamuksia mukanaan. Tällöin pysäköidään
lähimpään mahdolliseen paikkaan, vaikka pysäköinti ei olisi
siinä sallittua. Lyhytaikaisella pysäköintimahdollisuudella
ehkäistäisiin asukkaille, pelastustoimelle ja kiinteistöhuollolle
harmia aiheuttava autojen parkkeeraaminen kulkuväylille.
Uutta rakentaessa tai vanhaa kunnostaessa on hyvä
huomioida myös yleistyvät sähköautot sekä niiden lataus
paikat. Latauspaikkojen tarve on ollut kasvusuunnassa jo
muutamia vuosia”, Räsänen sanoo.
Sopiva pintamateriaali kestää käytössä
Pihan pintamateriaalien valinnassa kannattaa huomioida sekä
alueen käyttötarkoitus että huolto. Asfaltoidun pihan huolto ja
kunnossapito sujuu yleensä vaivattomimmin. Laatoitusten ja
kivetysten käyttöä kannattaa pohtia tarkasti käyttötarkoituksen
mukaan, sillä niiden kunnossa- ja puhtaanapito on työlästä.
”Laatoitukseen saattaa esimerkiksi jäädä jälkiä ja pai-
naumia lumiaurauskalustosta ja muusta liikenteestä, joten laa-
toitusta ei suositella vilkkaasti liikennöidyille alueille, joilla teh-
dään koneellisia lumitöitä”, Räsänen huomauttaa.
Tasaisella pihalla voi käyttää myös kivituhkaa, mutta sitä-
kään Räsänen ei suosittele alueille, joilla on liikennettä tai teh-
dään talvikunnossapitoa. Kivituhka- ja sorapihat vaativat kit-
kemistä ilmeensä pitämiseksi siistinä sekä aika ajoin tasoitta-
mista uudella maa-aineksella.
”Kivituhka on edullinen pintamateriaali, mutta sen kunnos-
sapito on työlästä. Kivituhka sopii esimerkiksi leikkipaikkojen
ja nurmikoiden reunustamiseen sekä pienten, idyllisten polku-
jen tekemiseen. Kulkuväylillä kivituhka vaatii asfalttia enem-
män huoltoa, sillä sade- ja sulamisvedet saattavat huuhtoa sitä
mukanaan ja routa ja liikenne kuluttavat sitä aiheuttaen ikäviä
kuoppia ja railoja väylälle”, Räsänen sanoo.
Kiinteistö- ja jätehuollon kannalta Molok-jätesäiliöt ovat toi-
TALOYHTIÖN PIHA-ALUETTA uudistaessa kannattaa pitää miva ja tilaa säästävä ratkaisu jätteiden keräämiseen ja kier-
mielessä sekä pihan viihtyisyys asukkaille että piha-alueen toi- rätykseen. Puoliaidattujen vanhojen jätepisteiden kattaminen
mivuus kiinteistöhuollon kannalta. Uudistustöiden laajuudesta helpottaa jätepisteen talvikunnossapitoa.
ja maaperästä riippuen uudistus voidaan aloittaa koko pihan
”Jätepisteisiin jätetään jonkin verran sinne kuulumatto-
tasoittamisella, salaojituksella tai muilla koneellisilla pohja- mia tavaroita. Monissa taloyhtiöissä kannattaisi suunnitella
töillä. Salaojitus ja muut pohjatyöt ohjaavat sade- ja sulamis- ja tehostaa kierrätystä ja vaikkapa aika ajoin tilata pihalle
vedet pois rakenteista, kulkuväyliltä ja istutuksista. jätelava, sillä kaikilla ei ole autoa, jolla kuljettaa tavarat
Töiden laajuus ja pihan antamat mahdollisuudet riippuvat
kaatopaikalle. Näin taloyhtiön jätepisteisiin ja kellari-
käytettävissä olevasta tilasta. Uusissa taloyhtiöissä piha-alue käytäviin ei kerääntyisi sinne kuulumattomia tavaroita”,
saattaa olla hyvin tiiviisti rakennettu. Räsänen pohtii.
2 / 2020
kita 19