miston toimintatapoja. Haluamme, että muutos päivittäisissä toimintatavoissa on ideaalitilanteessa lähes muuttumaton”, Saarelainen sanoo.
” Monissa nykykäytännöissä isännöitsijät joutuvat kirjautumaan keskimäärin 4 – 7 eri järjestelmään, jotta he saavat tarvitsemansa informaation haettua. Taloyhtio. Infon järjestelmässä isännöitsijä tunnistautuu kerran palvelukanavalle, minkä jälkeen hän pääsee eri yhteistyökumppanien järjestelmiin ilman lisäkirjautumisia. Toiminta ja tiedonkulku tehostuu, tarkentuu ja ajantasaistuu. Myös järjestelmästä toiseen vaihtaminen helpottuu. Sama yhden kirjautumisen periaate kytketään uuteen järjestelmään”, Saarelainen sanoo.
Myös asukkaiden taloyhtiöviestintä kanavoituu Taloyhtio. Infon palvelukanavassa automaattisesti ja räätälöidysti esimerkiksi taloyhtiön huollosta vastaavalle ja muille asiaan liittyville tahoille.
” Lähtökohtanamme on, että informaation pitää kulkea automaattisesti ja järjestelmäriippumattomasti eri kanaviin. Isännöintijärjestelmän, huoltojärjestelmän ja kirjanpitojärjestelmän pitää kaikkien palvella mahdollisimman hyvin käyttäjiänsä.”
” Digitaalisen viestinnän järjestelmistä pitää tehdä niin asiakaslähtöisiä, että ne mukautuvat käyttäjänsä tarpeisiin, eikä päinvastoin”, Taloyhtio. Infon toimitusjohtaja Tuomas Saarelainen sanoo.
KUVA: TALOYHTIO. INFO
”
Emme voi olettaa, että isännöitsijät muuttaisivat omia toimintatapojaan.
Porras- tai huoneistonäyttö korvaa paperitiedotuksen Tämän hetken kuuma peruna taloyhtiöviestinnässä on Saarelaisen mukaan mahdollinen porrasnäyttöihin siirtyminen.
” Digitaaliset porrasnäytöt voisivat ehkä olla se palvelukanava, jolla netittömät asukkaat saadaan mukaan digiaikaan. Isännöitsijän laittama viesti tulee automaattisesti taloyhtiön porrasnäyttöön asukkaiden nähtäville, kuten muihinkin palvelukanaviin.”
Taloset Oy on yksi taloyhtiöiden digitaalisen tiedonvälityksen palvelutarjoajista. Yrityksellä on laitteista riippumattoman selainpohjaisen ohjelmistopalvelujärjestelmän lisäksi tarjolla myös Taloset-infotaulu-porrasnäyttöjä sekä uutuutena huoneistokohtaisia huoneistonäyttöjä asukasviestintään.
” Tiedottamattomuus koetaan ongelmana monessa taloyhtiössä. Monet taloyhtiöt ja osakkaat ovat tyytymättömiä isännöitsijältä tulevan viestinnän määrään. Isännöitsijä ei välttämättä ilmoita pienempiä asioita taloyhtiölle ollenkaan, koska jatkuva ilmoituslappujen kuljettaminen ympäri kaupunkia ei ole kustannustehokasta kenenkään kannalta. Porrasnäyttö poistaa tämän ongelman, kun tieto menee parilla klikkauksella kaikille asukkaille”, Taloset Oy: n toimitusjohtaja Kasper Välimäki toteaa.
” Taloset-palvelumme on kattava asukasviestintäjärjestelmä isännöitsijän, huoltomiehen, taloyhtiön hallituksen ja osakkaan käyttöön. Porrasnäytöt ja huoneistonäytöt ovat lisäpalvelumme, joilla voidaan saada myös netittömät asukkaat mukaan järjestelmään”.
” Porrashuoneeseen sijoitettava Taloset-infotaulu on sähköinen ilmoitustaulu, johon isännöitsijä tai huoltoliike voi kirjoittaa tiedotteitansa. Rekisteröityneille käyttäjille lähtee sama viesti myös sähköpostilla. Porrasnäytöt ovat lukittavissa, tiiviissä ja murtosuojatuissa koteloissa, joihin lika ei pääse sisälle.”
7 / 2016 kita 31