” LokiTime Kiinteistö kiinnostaa erityisesti isompia kiinteistöalan toimijoita”, toteaa toimitusjohtaja Tuomas Pohjola ja lisää, että LokiTime on yhdistettävissä ABLOY OPTIMA-kulunhallintaan.
LokiTime Avainhallinta taas avaa älypuhelimen / tabletin sähköisen avainkuittauksen lukkoliikkeen, huoltoyhtiön ja isännöitsijän yhteiseen käyttöön; ja LokiTime Rappunäyttö mahdollistaa isännöitsijän tiedotteiden lukemisen sekä asukkaiden sauna- ja pesulavaraukset kulkutunnistetta vilauttamalla.
Pohjolan mukaan ihan kaikissa taloyhtiöissä ei ole vielä ymmärretty, että pelkästään julkisten tilojen lukkojen päivitys etähallittaviin sähkömekaanisiin lukkoihin nostaisi asumisturvallisuuden kerralla” aivan uudelle tasolle”.
” Suurin puute koskee julkisia tiloja, joiden lukoista ei ole kulkutietoa helposti saatavilla. Tällöin julkisten tilojen väärinkäytöksiä on vaikea ehkäistä.”
” Lisäksi huonosti hoidetun tai jopa kokonaan hoitamattoman avainhallinnan takia avaimia voi olla palauttamatta tai jäänyt vääriin käsiin – ja asukasviestintä sekä tiedottaminen ovat tunnetusti haasteellisia nekin”, Pohjola listaa sudenkuoppia.
” Taloyhtiöissä ollaan nyt tilanteessa, jossa lukitusjärjestelmään ja sarjoitukseen liittyvät sähkömekaaniset ratkaisut alkavat olla tiedossa. Sellaista kokonaisuutta, jossa yhdistyvät sähköinen avainhallinta, asukasviestintä ja lukoston etähallinta, ei kuitenkaan vielä osata vaatia”, Pohjola arvioi.
” Asia tulee muuttumaan lähivuosina, sillä älyratkaisun myötä isännöitsijän ja lukkoliikkeen yhteistoiminta tehostuu sekä palvelutaso paranee ja – ennen kaikkea – saavutetaan merkittävää kustannussäästöä kiinteistön ylläpitokustannuksissa toiminnan tehostuessa.”
”
Esteettömyyden merkitys on jatkuvasti kasvamassa.
Oman elämänsä portsari? Hannu Kankkunen Rollock Oy: stä sanoo suoraan, että mekaaninen avain on jäänyt ajastaan jälkeen ja aiheuttaa turvallisuusriskin.
” Avain liittyy paljon muuhunkin kuin turvallisuuteen. Fyysinen avain on pakottanut jokaisen ihmisen oman ovensa portsariksi. Tänä päivänä, kun halutaan uusia palveluita kerrosta-
KUVA: ABLOY
loasumiseen, on mekaaninen avain este palveluiden tuottamiselle”, Kankkunen toteaa.
Esimerkiksi Rollock-älylukon avaimina toimivat tagit ja asukkaiden kännykkään lähetettävät e-avaimet. Asukkaat voivat itse hallinnoida kulkuoikeuksia omaan asuntoonsa. Isännöitsijä hallitsee yleisten tilojen kulkuoikeuksia pilvipalvelun kautta, ja voi siten jakaa yksittäisiä kulkuoikeuksia huoltoyhtiölle tai asukkaille e-avaimien muodossa.
Pilvipalvelun avulla saavutettava avaimettomuus poistaa uusien avaimien teettämisen sekä uudelleensarjoittamisesta aiheutuvat kustannukset. Kankkusen mukaan elinkaarikustannukset Rollockissa ovat minimaaliset, sillä lukko on pilvipalvelun kautta päivitettävissä aina viimeisimpään versioon.
” Näin kaikki tulevat ominaisuudet ja palvelut ovat saatavilla myös jo olemassa oleviin lukkoihin.”
Esteettömyys parantaa asumismukavuutta Kankkunen katsoo, että esteettömyyden merkitys on jatkuvasti kasvamassa ja uusissa rakennuksissa tulee yhä enemmän vaatimuksia esteettömyyden parantamiseksi.
” Käyttömukavuuden kannalta esteettömyys on se asia, mikä pitäisi nostaa yhdeksi tärkeimmistä arvoista avainlogistiikan rinnalle”, hän toteaa.
Kankkunen tarjoaa esimerkin: ovesta liikkuminen on tullut vaikeaksi uusissa taloissa, joissa ovet ovat energiatehokkuuden ja äänieristävyyden vaatimusten vuoksi tulleet paksuiksi ja
28 kita 4 / 2016