”
Kannustamme
taloyhtiöitä
tekemään suunnitelman
siitä, miten digitaalisia
järjestelmiä tullaan
hyödyntämään.
tuo huomattavasti monipuolisempia ratkaisuja taloyhtiöiden
käyttöön, muuttaen mm. viestinnän reaaliaikaiseksi ja moni
kanavaiseksi, digitalisoiden myös yhteistilojen varauskalente-
rit, sekä maksupalvelun ja kulunohjauksen.
Viestintäsuunnitelma pitää olla
Moderni digitaalinen viestintäjärjestelmä ei ole itsetarkoitus.
Yhtiössä pitäisi aina miettiä ennen järjestelmien hankkimista,
miten sitä voidaan hyödyntää tehokkaasti.
”Kannustamme taloyhtiöitä tekemään jonkinlaisen suunni-
telman tai strategian siitä, miten digitaalisia järjestelmiä tul-
laan hyödyntämään. Ne antavat paljon aiempaa laajemmat
mahdollisuudet taloyhtiön viestintään. Ensin täytyy ymmär- Kokemuksemme perusteella ei voi sanoa, että vanhemmat
tää, mitä kaikkea digitaalisuus mahdollistaa ja sitten suunni- ihmiset eivät pärjäisi tai haluaisi digitalisaatiota asumisen
tella, miten tavoitteisiin päästään: kuka tekee ja miten? Ei ole yhteyteen”, Hamilton toteaa.
kenenkään etujen mukaista ottaa palveluja käyttöön niin, että
siellä ei ole mitään sisältöä.” Hamilton sanoo.
Vanhoilla välineillä on tyypillistä, että taloyhtiöissä yllä-
Oikein ohjeistettuina ja opastettuina hankkeet ovat Hamil-
tonin mukaan menneet läpi äärimmäisen hyvin.
”Yhtenä suurena asiakkuutenamme on esimerkiksi Setle-
pidetään vain pakollista minimitiedotusta, koska tiedotus on menttiasunnot, jolla on paljon senioriasukkaita. Heillä on por-
aikaa vievää ja maksaa paljon, kun isännöitsijä printtaa tie- rasnäytöt ja meidän mobiilisovelluksemme käytössä koko
dotteita ja niitä kuljetetaan eri kohteisiin. asuntokannassaan. Siellä järjestelmä on toiminut tosi hyvin.
”Digitaalisessa järjestelmässä viestit saadaan menemään
koko asukas- ja taloyhtiökantaan yhdellä klikkauksella. Vies-
tintää voidaan laajentaa ja parantaa ilman, että siihen menisi
yhtään enempää aikaa kuin ennen. Viestinnästä on myös
helppo tehdä kaksisuuntaista”, Hamilton sanoo.
Hamiltonin mukaan on myös todettu, että porraskäytävään
Olemme todenneet, että tämä on enemmän asennekysymys
kuin vaikeuskysymys.”
Taloyhtiön pitää pystyä tarjoamaan palvelua kaikille asuk-
kaille jollakin keinolla.
Porrasnäyttö tuo palvelut niille asukkaille, joilla ei ole
omia mobiililaitteita tai tietokonetta käytössä. Jos porrasnäyttö
sijoitettu moderni digitaalinen porrasnäyttö ja käytössä oleva on kosketusnäyttö, sitä kautta voi esimerkiksi varata tiloja ja
digitaalinen asukasviestintäjärjestelmä nostaa talon imagoa ja selata mm. pelastussuunnitelmaa tai muita laajempia ohjeis-
sitä kautta asuntojen arvoa. tuksia.
Senioritkin pärjäävät digilaitteiden kanssa kaan, on vielä se täydennysmahdollisuus, että hän soittaa
”Meillä on paljon kokemusta vanhempien asukkaiden sopeu- huoltoyhtiöön, joka sitten tekee esimerkiksi tilavarauksen
tumisesta digitaalisen asukasviestintäratkaisujen käyttäjiksi. hänen puolestaan järjestelmään”, Hamilton sanoo. n
”Jos asukas ei osaa tai uskalla käyttää digilaitteita ollen-
2 / 2020
kita 49