KOLUMNI
Mika Hokkanen
toimitusjohtaja
LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
TAUSTALTA FRAMILLE
– TALOTEKNIIKAN AIKA NOSTAA PÄÄTÄÄN
Kaupan alan vaikuttamistyö vaihtui vuodenvaihteessa LVI-urakoinnin edunvalvontaan.
Yrittäjyys ei ole sinänsä toimialakohtaista, mutta tietyissä toiminnoissa eroja löytyy.
LVI-urakointi on selvästi maltillisempi esimerkiksi markkinointitoimissaan.
YRITTÄJYYS JA toiminnan johtaminen on samankaltaista
Jos asiakkaat kolkuttavat ovelle, loistavaa! Muissa
joka toimialalla. Päivät ovat pitkiä ja töitä paiskotaan täysillä. tapauksissa markkinointiin kannattaa panostaa. Kaupan
Hyvästä laadusta ei tingitä, vaikkakin joskus joudutaan tinki- alalle tyypillinen, proaktiivisempi lähestymistapa
mään omista yöunista tai perheajasta. uusiasiakashankintaan saattaisi avata uusia liidejä ja
Luonnollisesti tilaajat haluavat ammattitaitoisen ja laa- asiakkuuksia. Varsinkin alalle tuleville uusille yrittäjille
dukkaan yhteistyökumppanin toteuttamaan hankkeensa. Yhä oman yrityksen markkinointi on elinehto tietoisuuden
enenevässä määrin tilaajat kiinnittävätkin huomiota laadulli- ja asiakaskannan hankkimiseksi. Ja erityisesti sen
siin kriteereihin: urakoitsijan hyvillä referensseillä ja näytöillä oman erityisosaamisen esiintuonti. Toki perinteiseen LVI-
mallikkaasti läpiviedyllä hankkeilla on suuri painoarvo, kun urakointiinkin on viime vuosina tullut uudenlaisia toiminta
tilaaja valitsee yhteistyökumppania. Hyvä kello kilkattaa tun- tapoja ja sitä myöten erilaisia markkinointi- ja näkyvyys
netusti kauas. strategioita. Näitä lisää!
Kaupan alan ja LVI-urakoinnin toimialakohtainen ero tun-
Alkutaipaleeni LVI-urakoinnin parissa on ollut innostava.
tuu selkeämmin esimerkiksi omien palveluiden markkinoin- Tutustuminen jäsenyrityksiimme ja yhteistyökumppaneihin on
nissa. Kaupan alalla näyttävät ulostulot ja markkinointitoimet vahvistaneet näkemystäni siitä, että talotekniikan merkitys
ovat arkipäivää. Sen sijaan LVI-urakoinnissa – ja rakennus- rakennustemme elinkaaressa kasvaa jatkuvasti. Samalla
alalla yleisemminkin – palveluiden roima markkinointi tilaajille myös toimintatapamme ja -ympäristömme muuttuvat.
ja kuluttajille vaikuttaa olevan maltillisempaa. Talotekniikasta tulee yhä näkyvämpi ala. n
38 kita 2 / 2020