KITA 2/2020 | Page 38

KOLUMNI Mika Hokkanen toimitusjohtaja LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry TAUSTALTA FRAMILLE – TALOTEKNIIKAN AIKA NOSTAA PÄÄTÄÄN Kaupan alan vaikuttamistyö vaihtui vuodenvaihteessa LVI-urakoinnin edunvalvontaan. Yrittäjyys ei ole sinänsä toimialakohtaista, mutta tietyissä toiminnoissa eroja löytyy. LVI-urakointi on selvästi maltillisempi esimerkiksi markkinointitoimissaan. YRITTÄJYYS JA toiminnan johtaminen on samankaltaista Jos asiakkaat kolkuttavat ovelle, loistavaa! Muissa joka toimialalla. Päivät ovat pitkiä ja töitä paiskotaan täysillä. tapauksissa markkinointiin kannattaa panostaa. Kaupan Hyvästä laadusta ei tingitä, vaikkakin joskus joudutaan tinki- alalle tyypillinen, proaktiivisempi lähestymistapa mään omista yöunista tai perheajasta. uusiasiakashankintaan saattaisi avata uusia liidejä ja Luonnollisesti tilaajat haluavat ammattitaitoisen ja laa- asiakkuuksia. Varsinkin alalle tuleville uusille yrittäjille dukkaan yhteistyökumppanin toteuttamaan hankkeensa. Yhä oman yrityksen markkinointi on elinehto tietoisuuden enenevässä määrin tilaajat kiinnittävätkin huomiota laadulli- ja asiakaskannan hankkimiseksi. Ja erityisesti sen siin kriteereihin: urakoitsijan hyvillä referensseillä ja näytöillä oman erityisosaamisen esiintuonti. Toki perinteiseen LVI- mallikkaasti läpiviedyllä hankkeilla on suuri painoarvo, kun urakointiinkin on viime vuosina tullut uudenlaisia toiminta­ tilaaja valitsee yhteistyökumppania. Hyvä kello kilkattaa tun- tapoja ja sitä myöten erilaisia markkinointi- ja näkyvyys­ netusti kauas. strategioita. Näitä lisää! Kaupan alan ja LVI-urakoinnin toimialakohtainen ero tun- Alkutaipaleeni LVI-urakoinnin parissa on ollut innostava. tuu selkeämmin esimerkiksi omien palveluiden markkinoin- Tutustuminen jäsenyrityksiimme ja yhteistyökumppaneihin on nissa. Kaupan alalla näyttävät ulostulot ja markkinointitoimet vahvistaneet näkemystäni siitä, että talotekniikan merkitys ovat arkipäivää. Sen sijaan LVI-urakoinnissa – ja rakennus- rakennustemme elinkaaressa kasvaa jatkuvasti. Samalla alalla yleisemminkin – palveluiden roima markkinointi tilaajille myös toimintatapamme ja -ympäristömme muuttuvat. ja kuluttajille vaikuttaa olevan maltillisempaa. Talotekniikasta tulee yhä näkyvämpi ala. n 38 kita   2 /  2020